تبلیغات
معماری-عمران - ساختارشکنی

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

پایان نامه | پروژه | مقاله | ترجمه | کارآفرینی | دانلود تحقیق آماده پایان نامه | پروژه | مقاله | ترجمه | کارآفرینی | دانلود تحقیق آماده پایان نامه | پروژه | مقاله | ترجمه | کارآفرینی | دانلود تحقیق آماده
چهارشنبه 11 فروردین 1389-12:38 ب.ظ



مفهوم ساختارشکنی:

«دیکانستراکشن: کنشِ تخریب، عبارتی گرامری/ برچینشِ ساختار واژگان در یک جمله... ۱- گشودن و واسازیِ اجزای یک کل/ بازکردن و پیاده کردن یک ماشین و آن را به جایی دیگر منتقل کردن ۲- ترتیب ابیات را به هم ریختن با تأکید بر وزن مثل نثر ۳- se deconstruire (خود-ویرانی) ... ساختار از دست دادن/ دریدا1 واژه دیکانستراکشن را از هایدگر گرفت. هایدگر واژه آلمانی Destruction را به معنای تخریب و ویرانی در سخنرانی «مسایل اولیه پدیدار شناسی» (۱۹۲۷) و در کتاب معروفش «وجود و زمان» به کار برد.

دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی ، شالوده شکنی ، واسازی ، بنیان فکنی ، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است . شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیثکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد .

:: مدرنیته و مدرنیسم ( سمیه حمصیان ،دانشجوی کارشناسی معماری ،دانشگاه آزاد خوراسگان )

 

چکیده :

هدف از این موضوع درک مفهوم مدرنیسم ،علل پیدایش و پاره ای از خصوصیات آن است .در این مقاله ابتدا به مفهوم مدرنیته و مدرنیسم وتفاوت آنها اشاره خواهد شد و سپس با ذکر یک نمونه شهر معاصر به جمعبندی نظرات و مباحثی چون :رابطه جامعه مدنی و آیین شهروندی،خصوصیات مدرنیزاسیون شهری و ثمرات ورود مدرنیته در شهرسازی ایران اشاره خواهد شد . 

مقدمه :

واژه مدرنیسم به معنای نو گرایی و نو سازی است و مدرنیزاسیون عملی که منتج از مدرنیسم و مبتنی بر مدرنیته و افکار مدرن است .پیدایش مدرنیته با پیدایش جوامع مدرن (كشورهای اروپای غربی) هم زمان بوده است ولی در اینكه آغاز مدرنیته چه زمانی است میان محققان توافق نیست ولی عمدتاً از سال 1890 تا1930 مد نظر است.1  آغاز عصر مدرن  رویدادی بود كه در آن مجموعه اندیشه‌ها قوام یافته بودند تا جنبش‌های جدیدی را كه تجسم بخش روح جامعه صنعتی بودند شكل دهند، مصالح و روش های نوین ساخت وساز به معماران و مهندسین این توان را داده بود تا شیوه‌های ساخت و ساز را كشف كنند.2

با ظهور عصر صنعت و گسترش صنایع تولید انبوه بسیاری از مردم به سرعت از شیوه زندگی قرون وسطی به شیوه زندگی مدرن گرویدند. 3

آغاز عصر مدرن با پیدایش خردگرایی، روشنفكری، علم مداری و دین پیرایی همراه بود.4

انگیزه اصلی مدرنیسم كم كردن توان سرمایه‌داری صنعتی كه به عنوان واسطه بین سرمایه‌دارانی عمل كرده بود كه شهر‌ها را توسعه داده بودند. شهرهایی كه بدون كیفیت مطلوب فقط برای تولید ساخته شده بودند.5 هدف اصلی مدرنیسم حذف تدریجی ساختار اجتماعی منفرد و جایگزین كردن با یك بنیان واحد و جامع بود. مدرنیسم نوعی پیوستگی با اهداف اجتماعی دارد.6

نیاز به پروژه‌های مسكن عمومی در اروپا و روسیه ، سبب تبلور دیدگاه‌های نوین در بین معماران و شهرسازان گردید. 7و پیدایش شهرسازی معاصر ممكن نبود مگر بعد از تغییرات مهم فنی ، اقتصادی و اجتماعی كه به انقلاب صنعتی شهرت دارد و طی نیمه دوم قرن 18 در غرب اروپا به وقوع پیوست. 8

نبوغ جامعه مدرن مرهون اندیشه ای بود که مفروضات جامعه جدید صنعتی را بر اساس متغیر های موجود در جامعه آن زمان ،سازماندهی و تبیین می نمود.9

  

1- طرح موضوع
1-1- تعریف:
درباره مدرنیته و مدرنیسم نظر واحدی وجود ندارد10.ولی مدرنیسم در معانی زیر بکار می رود:
• گرایش فرهنگی كه از دل مدرنیته بر آمده11
• بر تجربه فرهنگی دلالت دارد كه ماهیت آن روشن و شفاف نیست. این امر از ابهام مدرنیته سر چشمه می‌گیرد.12
• روش نوین زندگی عصر جدید13
• جنبشی عظیم كه از دل حركت های اصلاح طلبانه و در واكنش به شهر‌های صنعتی قرن19بود.14
• كلیه حركت ها و سبك‌ها در ادبیات ، هنر ومعماری 15
• عكس العملی فرهنگی به فرآیند مدرنیزاسیونی بود كه با رشد سرمایه داری در سده های 19و20 همراه می‌شد.16
1-2- تفاوت مدرنیته و مدرنیسم
1-2-1- مدرنیته وضعیت و حالتی كه در تاریخ اتفاق افتاده و نوعی نگرش به هستی و زندگی است. ولی مدرنیسم ایدئولوژی و بنا به رویكردی فهم مدرنیته از خود است . 17
1-2-2- مدرنیته به سه حوزه (علم ، سیاست، هنر) ولی مدرنیسم به دو حوزه (هنر و فرهنگ) مربوط است.18

2- اهداف تحقیق
هدف از ارائه این بحث این است که برنامه ریزان از نیروها و نظریاتی كه شهر‌ها را شكل می‌دهد, آگاه باشند در این صورت میزان درك و فهم ما از طبیعت برنامه‌ریزی شهری بالاتر می رود. 19
آشنایی با فلسفه وجودی مدرنیته و نگاه از بالا بر این چرخه پر تلاطم و ویران کننده و نگاه از این منظر بر امور شهرسازی معاصر می تواند ما را به تعادل و حضوری آگاهانه در زمان و مکان رساند و طرح ها و برنامه های موجود را به طرح هایی آگاهانه و منعطف بدل کند و شهر و نوشهر ها را به مثابه یک امر در فرایندی تحلیلی مورد توجه قرار دهد . در این صورت ذهنیت شهر یا نوشهر ها با ذهنیت برنامه ریزان و ذهنیت ساکنین نزدیک می شود و فضاهای شهری و نوشهر ها معنای خقیقی خود را بدست می آورد .20
3- سوالات تحقیق
3-1- مدرنیسم چیست؟
3-2- خصوصیات مدرنیزاسیون شهری چیست؟
3-3- بحران ناشی از مدرنیزاسیون شهری چیست؟
3-4- ثمرات ورود مدرنیته به شهرسازی ایران کدامست؟

4- مروری بر ادبیات
4-1- شهر درخشان(شهر شعاعی)
ازمیان چهره‌های شهر سازی معاصر لوكوربوزیه بیش از همه مورد تقلید و تحسین قرارگرفته. 21
طرح شهر درخشان كه در كنگره C.I.A.M ارائه گردید ثمره تحقیقات قبلی او بود. این طرح دارای عنصر یك شهر خطی نیز بود.
در این طرح اماكن مناسبی جهت صنایع سبك و سنگین و هم چنین فضاهایی برای انبارها به موازات مناطق مسكونی امتداد یافته بوند. 22
لوكوربوزیه با ارائه این طرح كه آن را توسعه ارگانیك و با قاعده می نامید به نحوه توسعه سنتی كه به صورت دوایر متحده المركز دور مركز قدیمی شهر رشد می‌كردند به مخالفت برخاست.این نقشه که به صورت کاملاً قرینه طراحی شده بود ،صرفاً به عنوان نموداری مطرح شد که قابلیت تطبیق با موقعیت های واقعی را دارا بود . او یك شهر سبز با بناهای مرتفع طراحی ‌كرد. ساختمان ها بر روی ستون قرارمی‌گرفت و این امكان را فراهم می‌كردند تا تمامی سطح زمین جهت عبور و مرور پیاده ها در نظر گرفته شود. شبكه جاده‌ها و پاركینگ ها در ارتفاع 5 متری سطح زمین قرار داده شده بود . بلوک های آپارتمانی در تناسب با محور تابش خورشید در اطراف حیاط های باز و وسیع قرار می گرفتند .23
مركز اداری در شمال و اندكی پائینتر از آن ایستگاه قطار و فرودگاه و سپس مناطق مناسب جهت هتلها و مسافرخانه‌ها(B ) خانه‌ها (A) صنایع سبك (C) كارخانه‌ها(D) و صنایع سنگین (E) در نظر گرفته شده‌اند. فضای مناسب جهت خدمات مختلف در طول جاده‌ای كه به مراكز اداری می‌رسد و عمود بر مجموع ردیفهای نامبرده شكل گرفته است به طور قائم(در ساختمانها مرتفع) توزیع شده اند. (عکس شماره 3)
ساختمانهای اداری 220 متر و خانه‌های بانقشه‌های دندانه‌ای ،50 متر ارتفاع دارند. بلوكهای مسكونی شامل مجموعه‌ای جهت سكنای 2700 نفر است كه هر مجموعه ورودی جداگانه دارد و برای هر گروه دوتایی از این مجموعه های كه یك واحد4500 نفری را تشكیل می‌دهند یك مهد كودك یك دبستان و یك كودكستان در نظر گرفته شده تراكم محلات مسكونی در حدود 1000 نفر در هكتار است. این طرح ترافیك را در سه سطح تقسیم می‌كند:
4-1-1- متر و
4-1-2- سطوح مخصوص پیاده ها : كه در بین پیلوتی های ساختمانها و در سطح هم كف واقع می‌شود.
4-1-3- جاده‌های اتومبیل رو: كه در ارتفاع 5 متری از سطح زمین قرار گرفته اند و سطوح لازم برای پاركینگ‌های آنها طراحی گردیده است. نمودار خیابانها در مركز بازرگانی نشان می‌دهد كه به علت تمركز جمعیت اداری ،‌راههای ماشین رو و پاركینگ‌ها سطوح وسیعی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین پارك بزرگی كه پیش بینی می‌شد ساختمانها را احاطه نماید خیالی بیش نبود. به همین ترتیب به علت تراكم جمعیت در محلات مسكونی قسمت بزرگی از فضای باز به خیابانها، مدارس و سایر بناها اختصاص خواهد یافت. 24
4-2- نظریات :
• لوكوربوزیه : روح عصر مدرن دارای ویژگی هندسی است كه روح ساختمان و تركیب است. این روح بر انگیزاننده شور و اشتیاق قرن خواهد شد.25

• فریتس شوماخر (شهرساز آلمانی): این معماران نیستند كه شهر‌های بزرگ معاصر را می‌سازند. قانونگذاران یك قالب آفریدند و كاسبكاران آن را پر کردند.26
• گدیس :طراحی شهر ها بایستی بر اساس اطلاعات علمی مانند تاریخ ، جغرافیا، زمین شناسی اقلیم شناسی ، خاك‌شناسی، جمعیت شناسی، جامعه شناسی، و غیره باشد. ارگانیسم شهری را می توان به مثابه تجمعی بشری كه در مسیر تحول خود همواره متأثر از محیطهای دور و نزدیك خویش است در نظر گرفت. 27
• هنری جورج: از شهرهای بزرگ به عنوان غده یاد كرد. وی گفت جمعیت شهری كه ازبرخورد روح افزا با طبیعت محروم گشته به نوعی انحطاط جسمی و روحی و فرهنگی محكوم گشته.28
• فیلیپ کوک : ویژگی های محلی ، برای مدتی بسیار طولانی به وسیله تمرکز گرایی شدید ،تسلط گرایی و فرهنگ مدرنیستی ، مورد بی اعتنایی واقع شدند .29
• هاروی : منطق مدرنیسم حول و حوش بسندگی ، کارکرد گرایی و غیر شخصی بودن دور می زد ؛ و همان طور که حس مکان را از بین می برد ، حس هویت را نیز از درون تخریب می کرد ، یا ترجیحاً ارتباط بین هویت و آرامش را قطع می کرد .30
5-تحقیق
5 -1- رابطه جامعه مدرن وآئین شهروندی
در تمامی مسیر تطور انسان مدرن تجمع آدمیان در شهر پدیده‌ای به نام جمعیت شهری را فراهم آورده است شهروندی و جامعه مدنی دو مفهومی هستند كه همواره با یكدیگر در ارتباط بوده‌اند جامعه مدرن همان جامعه مدنی است. چون مهمترین ویژگی جامعه مدرن پیوستگی تفکیک ناپذیر آیین شهروندی و مشارکت مدنی است و در مركزی بنام شهر و حركت مردم به سمت تكوین جامعه مدنی است كه از مفهوم Town به مفهوم city می‌رسیم. پس قهرمان اصلی جامعه مدنی شهروند است كه مشاركت از حقوق اوست.
جریانی كه اندیشه مدرن به راه انداخت باعث شد تا درك این واقعیت فراهم گردد كه شهر اندام واره‌ای است كه كالبد فیز یكی وابنیه منفرد تنها بخشی از آن است و ساكنین شهر اصلی ترین بخش شهریا محتوای شهر را تشكیل می دهند كه با مدرن شدن شهر خواسته‌های جدیدی پیدا كردند.
در این زمان مسئله اصلی در تغییر شهر‌ها مسافت كالبدی نبود بلكه این تغییر رفتارها و خواسته های ساكنان در شهر بود كه تغییرات فیزیكی را به دنبال داشت كه در ادامه به تعدادی از این تغییرات اشاره‌خواهدشد. 31
5-2-خصوصیات مدرنیزاسیون شهری:
برنامه ریزان مدرنیستی به آرمان شهر‌ها پرداختند و آینده ای كه مشكلات اجتماعی قابل حل بود معماران مدرن به طراحی شهر‌هایی پرداختند كه كیفیات صنعتی را توسعه می‌داد و در عین حال در مقابل كمبود های انبوه سازی به استاندارد كردن انواع مسكن‌هایی كه قابل تولید شدن به صورت انبوه بود می پرداختند .32
از مشخصات این مدرنیزاسیون :
5-2-1- تفكیك عملكردها یكی از بنیان های اساسی سازماندهی شهرهای جدید 33
5-2-2-قطعه قطعه سازی در بافت شهری 34
5-2-3- وحدت شکلی 35
5-2-4-معماری بودن تزئینات : طراحی بر اساس خواسته‌های شخصی معمار36
5-2-5-همگانی شدن37
5-2-6-نابرابری38
5-2-7-سیستم های حمل و نقل انبوه : برای از بین بردن شكاف فاصله ها و با استفاده از نیروی برق 39
5-2-8- تكنولوژی : با بكارگیری بتن مسلح ، پلان های طبقاتی آزاد و تكنیكهای ساختاری شفاف و بی حفاظ برای معضل انبوه مسكن ‏40
5-2-9- اقتصاد فضا: به عنوان اولین و شاید مهمترین اصل در فضاسازی قلمداد می‌شد. 41
5-2-10- انتزاع گرایی: به منظور هدایت جوامع به از دست دادن حس هویت مكانی ، اجتماع شهری و فضای جمعی مورد انتقاد قرار گرفته است42
5-2-11- ایجاد مفاهیمی چون تکاثر ، انعطاف، پایداری فضا و خوانایی در شهر (نشانه‌ها) 43
5-2-12- ایجاد بلوار و خیابان به عنوان صحنه اتفاقات و محل نمایش اضداد 44
5-3- بحران ناشی از مدرنیزاسیون شهری
بحران ناشی از مدرنیزاسیون شهری به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند اول مقیاس مشكلات اجتماعی و كالبدی در شهر مدرن( نابرابری ، قطعه‌قطعه سازی و بیگانگی ، در منظر اجتماعی و كالبدی شهرها) و دیگری مسائلی كه در سطح بالاترین مطرح می‌شوند: هدف از وجود شهر چیست ؟ ارزش ها كدامند ؟ هویت شهر چیست؟ (به نظر می‌رسد كه نظام ها و مجموعه های نوین شهری از ایده های سنتی فرهنگ و زندگی شهر فاصله دارند.) 45
5-4- مدرنیته در شهر سازی ایران
مدرنیته دو عنصر را وارد شهر سازی ایران كرد.46
5-4-1- تفكر اجتماعی ، اندیشیدن به ساختمان نه به مثابه زیستگاه‌های فردی بلكه به عنوان سكونتگاه‌های جمعی.
معماری معاصر در هر حال رنگ شهرسازی گرفته و در همه حال شهر را در افق دور یا نزدیك خود می‌بیند و ناچار است با ذهنیت شهری یا بهتر بگوییم با ذهنیت دموكراتیك خود كه ناشی از شكل جدید دولت ملی است دست به طراحی بزند.
5-4-2- کاركرد: كاركردی بودن تبلوری از شكل گیری طبقات اجتماعی ، مكانیسم كار اجتماعی (جامعه در قالب شهر و كاركرد در قالب رفاه اجتماعی ) 47

5-5- ثمرات ورود مدرنیته در شهر سازی معاصر ایران
بحث مدرنیته در شهرسازی ایران دهها سال است ك بدون یافتن نتیجه‌ای موثر و كاربردی ادامه دارد. نبود هویت در شهر سازی معاصر ، پدیده ای است كه اهل فن به آن معترفند اما بیهوده است كه نبود چنین هویتی را در كل به معنای نبود اجزای هویتی در جای جای این معماری بپنداریم. آنچه نتوانسته در شهرسازی معاصر انسجام و پیوستگی با مفهوم ملیت ایجاد كند, نبود محتوا در آن است. شاید بتوان گفت مدرنیته ، بیش از هر چیز گویای نوعی پیشان مغزی (Schizophernie) جدایی و ناهمگنی كامل میان دال و مدول بوده كه تبلور كالبدی آن را در انتخاب اشكالی به كلی ناهمگون و حتی متضاد با اندیشه‌ها و محتواها دیده‌ایم .48
از ثمرات ورود مدرنیته به شهر سازی معاصر:
5-5-1- ساختمان ‌های بدون دلیل بلند49
5-5-2- تقسیم بندی های غیر منطقی فضاهای مسكونی 50
5-5-3- شریانهای نامناسب حمل و نقل51
5-5-4- انتقال كالبدهای عمومی به خصوصی (حمام بدون از میان رفتن نیاز به فضای‌های عمومی ) 52
5-5-5- تقسیم بندی شهرها بر اساس طبقات اجتماعی با یك تحرك اجتماعی بسیار شدید وبی پایه و غیر منطقی موجب حركت غیر قابل كنترل اقشار اجتماعی در سطح بافتهای شهری 53
5-5-6- رشد شهرنشینی بی منطق, بدون مهار و بدون كوچكترین توجهی به حفظ محیط زیست 54
5-5-7- آلودگی تمام منابع و زیستگاه های انسانی و اتلاف عمومی منابع انسانی, مادی و ثروتهای زیر زمینی55
6- چارچوب نظر (تحلیل و ارزیابی داده ها)
چارچوبهای اساسی هر یك از آثار قابل ذكر در شهرسازی مدرن عبارت انداز دخالت وسیع مجموعه‌ای از مسائل اجتماعی كه مسلماً در گذشته موجب نگرانی طراحان شهرها نبوده‌اند، یا اینكه حداكثر نقشی ثانویه در طراحی شهر‌ها بازی كرده‌اند. شهرسازی معاصر به این عقیده استوار پایبند است كه تمامی جمعیت شهری محق هستند تا در یك محیط مناسب زیست كنند. محیطی كه متعاقباً جامعه و مسئولان آن موظف به تأمین مسكن مناسب ، كه همانا تشكیل دهنده بافت زنده شهر است, برای همه باشند. این شهر سازی بر آن است كه برای اصلاح كیفی یك محیط شهری متشكل از قشرهای مختلف اجتماعی، چاره كار، سرمایه گذاری عمومی است نه سرمایه گذاری ای كه در پی منافع بیشتر است.56
هم چنین هدف بنیادین این جنبش(مدرنیسم) در حقیقت حذف تدریجی بنیان ساختارهای اجتماعی منفرد و جایگزین نمودن آن با یك بنیان واحد و جامع بود.57
7- نتیجه گیری :
آینده معماری در گرو ارزش یافتن حقیقی و تبلور عنصر انسانی در مركز تفكری اجتماعی است كه بتواند ریشه ‌ها و عناصر تاریخی، فرهنگی ، این سرزمین و فرآیند جهانی شدن و تأثیر گذاری عمومی فرهنگ‌های معاصر را به یكدیگر آشتی دهد.
آشنایی با فلسفه وجودی مدرنیته و نگاه از بالا به این چرخه پر تلاطم و ویران كننده و نگاه از این منظر بر امور شهری معاصر می‌تواند ما را به تعادل و حضوری آگاهانه در زمان و مكان رساند و طرحها و برنامه‌های موجود را به طرحهایی آگاهانه و منعطف بدل كند و شهر و نو شهر‌ها رابه مثابه یك امر در فرایندی تحلیلی مورد توجه قرار دهد.
پاورقی :
1. ضمیران ، م ، مدرنیسم چیست؟ ، ص62
3,2. کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم ، ص 10.
4. قبادیان ، و ،معماری معاصر غرب
5. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 96
6. . کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم،ص13
7. همان ص 11
8. اوستروفسکی ، و ، شهر سازی معاصر ، ص 4
9. کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم ، ص 10
10,11. ضمیران ، م ، مدرنیسم چیست؟ ، ص 62
12. همان ص 63
13. کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم ، ص 11
14. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص96
15. ضمیران ، م ، مدرنیسم چیست؟ ، ص62
16. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص96
17. قبادیان ، و ،معماری معاصر غرب ، ص 19
18. ضمیران ، م ، مدرنیسم چیست؟ ، ص 62
19. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 96
20. جابری مقدم ، م ، شهر مدرنیته
21. اوستروفسکی ، و ، شهر سازی معاصر ، ص 73
22. همان ص 74
23. همان ص 75
24. همان ص 86
25. همان ص 75
26. همان ص 10
27. همان ص 13
28. همان ص 28
29,30. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 97
31. جابری مقدم ، م ، شهر مدرنیته
32. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 96
33. کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم ، ص 11
34. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 96
35,36,37. همان ص 97
38. همان ص 96
39،40,41. کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم ، ص 11
42. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 97
43,44. جابری مقدم ، م ، شهر مدرنیته
45. مک کلود ،د ، پست مدرنیسم و بر نامه ریزی شهری ، ص 96
46. فکوهی , ن , نگاهی بر تفکر اجتماعی ایران در آیینه سنت و مدرنیته ، ص 29
47. همان ص 31
48. همان ص 25
49. 49,50,51,52,53,54,55. همان ص 31
56. اوستروفسکی ، و ، شهر سازی معاصر ، ص 13
57. کاتسیماتایدز ،آ،روح معماری در بنیان مدرنیسم، ص 13

منابع :
1. اوستروفسكی , واتسلاف ، 1371، شهر سازی معاصر ، لادن اعتضادی ، مركز نشر دانشگاهی تهران
2. قبادیان ، وحید، 1382، معماری معاصر غرب ، دفتر پژوهشهای فرهنگی
3. هادی جابری مقدم , مرتضی , 1384,شهر مدرنیته , انتشارات فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران
4. ضمیران ، محمد، مدرنیسم چیست؟ ، معماری و فرهنگ ، سال ششم، شماره 19و18, ص 62
5. كاستیاتایدز, آنتونی روح معماری در بنیان مدرنیسم، آبادی ، زمستان 81 ,شماره37, ص 8
6. فكوهی ، ناصر، نگاهی بر تفكر اجتماعی معماری ایران در آئینه سنت و مدرنیته، معماری و شهر سازی ، شماره 41 و40 , صفحه 25
7. كلود، دیوید، پست مدرنیسم و برنامه ریزی شهری، معماری وفرهنگ ، ترجمه غزال كرامتی و امین یارزاده ، صفحه 96
8. www. Modernism. Com، Date:2005/11/17،TIME.23:30
9. www . planet . com / features / modernrots. Htm/،Date :2005/11/23،TIME.20:00




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -


How do you treat Achilles tendonitis?
یکشنبه 15 مرداد 1396 11:21 ب.ظ
You ought to be a part of a contest for one of the greatest blogs on the web.
I will highly recommend this web site!
http://sophieclare.hatenablog.com/?page=1432969688
شنبه 14 مرداد 1396 12:06 ب.ظ
Fastidious answer back in return of this difficulty with genuine arguments and telling
all concerning that.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر